VISNINGSROMMET USF

Archive – Phil Coy

Phil Coy

An attempt to avoid the dissatisfaction that everything relevant will not be recorded (London – Bergen)


Kuratert av Volt

------------------------
15.10.2010 – 21.11.2010 // Vernissage fredag 15.10.2010 //1900 med performance
av Phil Coy klokken 1930
------------------------

Phil CoyPhil CoyAn attempt to avoid the dissatisfaction that everything relevant will not be recorded (London – Bergen)

Den britiske kunstneren Phil Coy presenterer et nytt prosjekt i regi av Volt i Visningsrommet USF. En standard fraktkasse i tre, tom bortsett fra lydopptaksutstyr og et stort batteri blir hentet i kunstnerens atelier og sendt, via land og sjø til Visningsrommet USF i Bergen. Ved ankomst åpnes kassen og lyden den har spilt inn på reisen spilles av i gallerirommet. I framtiden vil verket gjenta dette forløpet for å gang på gang oppfylle sin funksjon; spille inn og spille av reisen fra ett galleri eller utstilling til den neste. Med en delvis referanse til Robert Morris Box with the sound of it´s own making (1961) forsøker verket å forlenge den iboende elegansen som karakteriserer Morris´ originale gest og verkets uutalte angrep på kunstverkets status som autonomt objekt; til samtidens utvidede globale markedsarena (eksemplifisert av kunstmarkedet). Som for å ytterligere devaluere seg i forhold til det globale kunstmarkedet, forlater denne (i en forstand tomme) kassen London idet Frize Art Fair starter, altså samtidig som en stor del av verdens samtidskunst ankommer London i identiske kasser. Som kunstobjekt og lydverk tilbyr det tre og en halv dager lange lydopptaket en mer indirekte og antydende lesning som delvis artikuleres av tilfeldighetsfaktorene; når ser og hører betrakteren verket; ellers sagt på en annen måte: når og hvor på reisen møtes de.

------------------------

Phil Coys arbeider tar i bruk en rekke medier fra film, lyd, fotografi, tegning, grafikk og skulptur til tekstbaserte arbeider og generative performance. Hans praksis fortsetter kontinuerlig å tvinge tilsynelatende uforenlige materialer til å inngå i dialog med hverandre; ofte ved å revitalisere ideer som stammer fra radikale kunstpraksiser fra 1960-tallet inn språket, arkitekturen og systemene som kjennetegner dagens kultur og globaliserte marked.

Phil Coy ble født i Gloucester og studerte ved Liverpool John Moores, Ecole des Beaux Arts de Nantes og Slade School of Fine Art. Phil Coy bor og arbeider i London.

Phil Coy har nylig stilt ut i Cornerhuse, ICA og South London Gallery. Filmen Wordland (2008) hadde premiere ved LUX og har soundtrack av Alexander Tucker. Whitstable Biennale, Futurecity og FLAMIN bestilte Façade (2010) som blir vist i South London Gallery 8-9.oktober 2010. Coy står også for en serie publikasjoner og performance-forelesninger satt sammen av funn og innspilte språk. De nyeste: Adaptive reuse og exfiltration ble framført samtidig med relaterte visninger i Whitechapel Gallery 30. september i år. For tiden forbereder han en duoutstilling med Yuko Shiraishi som åpner 24.november i The Russian Club Gallery, London.

An attempt to avoid the dissatisfaction that everything relevant will not be recorded (London – Bergen) er Phil Coys første separatutstilling i Norge.

Prosjektet er støttet av Bergen kommune og Norsk kulturråad og er del av B-open 2010
Volt er støttet av Bergen kommune og Norsk Kulturråd.
http://philcoy.info
http://www.gallerivolt.no

http://www.visningsrommet-usf.no

http://www.b-open.no

------------------------